Contoh Surat Memorandum Resmi
Untuk melakukan pekerjaan yang terdapat pada isi surat tersebut. Jenis yang pertama merupakan jenis surat formal yang lebih menekankan pada acara atau kegiatan di lingkup pemerintahan. Kepada pekerja contoh memo pemberitahuan / surat pemberitahuan tentang penerapan new normal dalam pelayanan di lingkup gereja masehi injili di minahasa pada masa transisi pandemi covid 19 dodoku. 99 contoh surat cinta romantis untuk senior & pasangan;
Contoh surat memorandum resmi pada perusahaan yang dapat dijadikan referensi dalam membuat surat memorandum yang baik info lengkap : Contohnya seperti surat perjalanan dinas, surat permohonan izin, dan lain sebagainya. 001 / sc /im /v i /2015. Sementara untuk instansi pemerintahan, kita bisa menemukan surat keputusan, surat perintah kerja, surat undangan, dan berbagai surat resmi lainnya. Sunday 24th, july 2022 / 18 june,2016. Dalam memo tersebut berisi pesan yang ditulis dengan tujuan tertentu.
Contoh Surat Memorandum Resmi. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mulakan dengan surat
LANGKAH 1. Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.
Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.
Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik
Pertimbangkan betapa boleh dipercayai surat anda jika ia ditulis kepada "Mrs. Sydney Smith", hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith ialah seorang wanita?" !
LANGKAH 3 - Pembukaan
Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.
LANGKAH 4 - Badan
Isi ialah bahagian terbesar surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.
Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.
Contoh-contoh pengalaman yang disediakan ini hendaklah difokuskan dan langsung, menjadikannya sangat mudah untuk difahami oleh pembaca. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.
Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.
Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.
LANGKAH5: Penutup
Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.
Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .
LANGKAH 6 - The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.
Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.
Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.